28-9-2020

Ik heb met veel plezier naar het item 'Begrijpend lezen"  gekeken van Arjan Lubach. Wat mij vooral opvalt dat alle docenten die ik spreek, of van wie ik lees, het roerend met hem eens zijn! En toch onderwijzen we nog heel veel op signaalwoorden, verbanden en andere niet inhoudelijke onderdelen van teksten. Natuurlijk sluit dat aan op het examen, maar ik denk dat er een ander probleem aan ten grondslag ligt. De interpretatie van een tekst is nooit zwart-wit, er is altijd discussie mogelijk. Over het antwoord op de vraag "welk signaalwoord in alinea 3 geeft een tegenstellend verband aan?" is nooit discussie, dat is eenvoudig na te kijken.

En een discussie moet je als docent met je leerlingen aan willen gaan, Sterker, zodra een docent met zijn leerlingen echt in gesprek kan over de inhoud van een tekst, zijn de leerlingen aan het leren. En natuurlijk zijn signaalwoorden soms handige handvatten en natuurlijk helpt het herkennen van tekstverbanden bij het overzien van het geheel van de tekst. Maar het gaat om de inhoud, en die lijken we soms wat uit het oog te verliezen.

 

 

 

 

24-9-2020

Alhoewel ik iedere keer schrik als ik lees dat leerlingen steeds meer moeite hebben met leesvaardigheid, lees ik af en toe ook goede berichten over dit onderwerp! Zoals dit artikel naar aanleiding van een item in Nieuwsuur:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2349498-remedie-voor-gebrekkige-leesvaardigheid-basisscholen-lezen-lezen-lezen.html

 

En ik ben ervan overtuigd dat lezen-lezen-lezen niet alleen voor basisscholieren goed is! Ook scholieren in het voortgezet onderwijs en studenten kunnen hun leesvaardigheid een flinke boost geven door veel te lezen. 

Bovendien is lezen heel erg fijn om te doen! 

 

4-9-2020

Ik heb vorig jaar met heel veel plezier met een aantal leerlingen van het Christelijk Lyceum Zandvliet meegedaan met het scholierendebat dat bepalend was voor de jongerenprijs van de Boekenbon Literatuurprijs (gewonnen door Manon Uphoff met Vallen is als vliegen).

Een aantal boeken van de shortlist had ik al gelezen, maar de winnaar, De hoogstapelaar van Wessel te Gussinklo nog niet. Daar ben ik net in begonnen. 

 

2-9-2020

De komende weken ben ik als buitendocent betrokken bij het taalpracticum van de eerstejaars rechten studenten van de HvA. Ter voorbereiding daarop Schrijfwijzer van Renkema (https://www.schrijfwijzer.nl/ uit de kast gehaald.  Ontzettend leuke baan om ZZP-bestaan mee te beginnen!

 

27-8-2020

Net, in etappes, De man en zijn wielerverhalen van Wilfried de Jong gelezen. Perfecte voorbereiding op de Tour de France. Genoten van het verhaal over zijn fietstocht met Jan Janssen

 

 

16-08-2020

IN de NRC van 15 augustus staat een interessant artikel van Stine Jensen over  dat  inzetten op leesplezier alleen niet voldoende is om kinderen aan het lezen te krijgen. Een zekere mate van dwang is zeker ook noodzakelijk. Ik ben het daar mee eens, alhoewel je, als je kinderen dwingt niet bij hen passende boeken te lezen, juist bewerkstelligt dat kinderen minder gaan lezen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/15/met-leesplezier-krijg-je-kinderen-niet-aan-het-lezen-zet-in-op-boekenstraf-a4008861

 

14-8-2020

Tijdens de vakantie lees ik graag thrillers. Ik heb net "De Storm" van John Grisham uit. Lekkere whodunnit (Tijdens een tropische storm wordt een schrijver vermoord. De hoofdrolspeler moet het nog niet gepubliceerde laatste verhaal van de vermoorde schrijver lezen om erachter te komen wie de moordenaar is) die zich in een tot de verbeelding sprekende omgeving afspeelt. Matig vertaald en met wat wonderlijke tijdsprongen, die het verhaal niet heel geloofwaardig maken.