Eén van de meest frustrerende zinnen die tijdens advies- en overgangsvergaderingen worden uitgesproken is “deze leerling heeft alles in zich om het bij haar of hem best passende niveau te halen, maar het komt er niet uit”.

Als ik met een leerling aan het werk ga, kijk ik eerst waarom “het er niet uit komt”. Dat kunnen (uiteraard) meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen. Ik geloof erg in adaptief onderwijs, zoals dat is opgeschreven door prof.dr. Luc Stevens. “om zich te ontwikkelen heeft ieder mens behoefte aan autonomie -ik kan het zelf, alhoewel niet altijd alleen-, competentie -ik geloof en heb plezier in eigen kunnen- en relatie -anderen waarderen mij en willen met mij omgaan-. Mijn ervaring is dat ik met één-op-één onderwijs veel adequater aan de deze voorwaarden om te leren kan voldoen.

Met deze basisbehoeftes continu in het achterhoofd focus ik met de leerling op de hiaten in de kennis en vaardigheden die de leerling heeft en haar of hem belemmeren in het halen van cijfers die wel recht doen aan de intelligentie van de leerling.

Aan de hand van die analyse maak ik een werkplan en dat voeren we samen uit. Ik pas mijn oefenmaterialen aan de behoefte van de leerling aan. Uiteraard alles in overleg met leerling en ouders! Wanneer het de bijles ten goede komt, zal ik leerlingen vragen om opdrachtjes te maken en mij te mailen, zodat we die samen kunnen bespreken.

 

Ik zal tijdens het werken met de leerling, indien gewenst, samen optrekken met ouders en de docenten (groepsdocent, vakdocent, mentor) van de leerling. Zo kan ik de leerlingen nog beter op maat bedienen en zijn alle betrokkenen op de hoogte van de ontwikkelingen en vorderingen van de leerling.

De praktische invulling van de bijlesuren staat wat mij betreft helemaal open. Het uitgangspunt is natuurlijk wel altijd dat het efficiënt moet zijn. In deze tijden van corona hou ik me aan de richtlijnen van het RIVM. Ik kan op locatie (bij een leerling thuis, als er genoeg ruimte is), buiten (op het strand of een sportveld bijvoorbeeld) of bij mij thuis bijles geven. Naast de fysieke bijlessen kan ik ook op afstand bijles geven. De waardevolle ervaring die ik de laatste maanden van het schooljaar 2019-2020 heb opgedaan toen we geen leerlingen op school mochten ontvangen, zet ik graag in voor mijn bijlessen. Online afspreken is heel goed mogelijk!